dinsdag 22 september 2009

Verkoop Havengebouw: erop of eronder voor Quartier Leyden

Het voormalige prachtige kantoor van de stoombootmaatschappij De Volharding gaat nog dit jaar in verkoop, meldt het Leidsch Dagblad. De gemeente beraadt zich volgens de krant of gegadigden een plan moeten indienen voor het toekomstig gebruik. Daar past maar één antwoord op: JA!

Katalysator
Het Havengebouw is door zijn ligging en uitstraling het belangrijkste gebouw in de Haven. Weet je daar een (horeca)ondernemer van internationale naam en faam aan te verbinden die een heel bijzonder en/of hoogwaardig concept neerzet, dan kan het gebouw een gigantische aanzuigende werking hebben op de ontwikkeling van de hele haven. Net zoals Hotel New York in Rotterdam ooit de katalysator was van de herontwikkeling van de Kop van Zuid in Rotterdam.

Aanzuigende werking
De haven heeft -op veel beperktere schaal- diezelfde potentie. Het is een mooi, sfeervol, onontdekt gebied. Het is dé centrale toegang voor al het watertoerisme naar de binnenstad. Het kan het laatste stuk van de Haarlemmerstraat een boost geven. Er bevindt zich al een aantal passende zaken, zoals restaurants Porto Pino, Dok 2 en de Poort van Leyden, een bed & breakfast en kunstuitleen de Kunstpoort. Een hoogwaardig concept in het Havengebouw met een fantastisch zonnig terras heeft een grote aanzuigende werking op andere horeca, galeries, bijzondere winkels. Je hebt dan meteen het extra 'hippe buurtje' dat in Leiden zo node wordt gemist ten opzichte van andere steden.

Koppeling met Meelfabriek
Bovendien krijgt die buurt extra kracht door 'm met een nieuwe brug via het te herontwikkelen Ankerpark te verbinden met de te herontwikkelen Meelfabriek. Mogelijk dat bezoekers aan de haven hun auto kunnen parkeren in de parkeergarages die onder het Meelfabriekterrein en/of het Lakenplein komen. Het is maar 100 meter lopen. Het gebied wordt daardoor een nieuwe centrale entree voor bezoekers die per fiets, boot en auto aan de oostzijde Leiden binnenkomen. Een dependance van het Visitor Centre in de Meelfabriek en/of het Havengebouw lijkt me niet meer dan logisch. Ook zou het gebied een op/en afstapplaats van rondvaartboten moeten worden - misschien dat zelfs een oude stoomboot uit de vloot van de Volharding dienst kan doen als bijzondere rondvaartboot?

Stepping stone
En last but not least: de Haven is dé stepping stone van Meelfabriek naar het gebied rondom Nieuwe Energie en Nieuw Leyden. Valt het Havengebouw in verkeerde handen, dan heb je geen stepping stone meer. Haal je deze schakel uit de ketting, dan is er feitelijk ook geen Quartier Leyden meer. Dan kun je nooit het samenhangende gebied ontwikkelen waar innovatie, cultuur, creativiteit, design etc. centraal staat, als dynamisch contrast met de oude binnenstad waar conserveren centraal staat. De stad verwordt dan tot een openluchtmuseum dat de concurrenten Delft, Haarlem, Dordrecht, Gouda etc. nooit meer zal ontstijgen. Geen Leiden Marketing dat daar tegenop kan.

1 opmerking:

Esther zei

Hey Jeroen,

Ik fiets elke dag langs de haven en ineens zag ik daar op de hoek een gebouwtje, een geweldig gebouwtje en zoals je al zegt op een geweldige locatie! Het gebouw straalt zoveel karakter uit en de haven voelt romantisch aan en met het water, de andere restaunrants etc. kan het geloof ik ook een hip stukje van Leiden worden.
Ik woonde voorheen in den Haag en nu ongeveer een jaartje in Leiden. Ik zal dus als de echte Leidenaars nog anders naar de huizen en mooie plekjes in leiden kijken, maar ik ben verliefd!

Bij het zien van het Havengebouw kwam als eerste het idee in mij op om er een leuke lunchroom/restaurant mét terras van te maken, wat ik zelf graag een keer zou willen opzetten. Maar je kan er zoveel mee! Ik hoop graag nog te lezen wat de verdere plannen zijn, misschien kan ik er eens aan mee werken!

Groetjes, Esther