vrijdag 4 september 2009

Rembrandt als trekpleister?

Ik heb me altijd afgevraagd of het een goed idee is om het feit dat Rembrandt van Rijn hier geboren en getogen is te gebruiken in de stadspromotie. Ik ben er niet uit. Aan de ene kant levert het ontegenzeggelijk veel aandacht op. Het Rembrandt Festival trok naar ik begreep aardig wat bezoekers. En Rembrandts geboortedag op 15 juli leverde Leiden een item op in het NOS Journaal op die dag (zie hieronder).

Aan de andere kant was Rembrandt toen hij er echt toe ging doen inmiddels verhuisd naar Amsterdam en hangen dáár zijn grootste werken. In Leiden moeten we het vooral hebben van de verhalen en een enkel werk. Ik ben ook in Stratford-upon-Avon geweest en daar had je dezelfde situatie. Maar het stadje was wel boordevol Shakespeare-fans. Tegelijkertijd vond ik die stad ook much ado about nothing. Een beetje treurig eigenlijk.

Geen opmerkingen: