woensdag 8 juli 2009

Waar blijft een goede Uitkrant?

Bij het thema 'citymarketing' op Stadszomernachtsdroom gingen veruit de meeste stemmen naar het idee om 'De enige echte supercomplete altijd up-to-date huis-aan-huis verspreide voor iedereen welkome & onmisbare Leidse Uitkrant' te maken. Deels in het Engels. Die wordt nu node gemist. Want het huidige aanbod is óf niet compleet en uitgebreid genoeg óf niet huis-aan-huis.

Digitale ambassadeur
Maar ook moet Leiden veel nadrukkelijker op internet te vinden zijn, bijvoorbeeld door duidelijke, wervende filmpjes van een minuut te maken als 'Leiden in a minute', 'Bio science in a minute', 'Musea in a minute' etc. We hébben al zo veel te vertellen, mensen binnen en buiten Leiden weten het alleen nog niet. En we moeten veel nadrukkelijker op twitter, faceboek, youtube, googlemaps, flicker. Daar zou één "digitale ambassadeur" continu mee bezig moeten zijn, die vervolgens andere mensen weer opjut om óók met Leiden het net op te gaan. De digitale ambassadeur kreeg een hoop stemmen - ook één van mij.

Kunstzinnige souvenirs
Leidse souvenirs zouden ontwikkeld moeten worden door kunstenaars, zeiden kunstenaars. Dan krijg je echt iets onderscheidends. Op een paar A3-tjes aan de waslijn in het 50kV-station hingen al opdrukken van toekomstige t-shirts. "Leiden holds the key to my heart" bijvoorbeeld. Overigens kon directeur Leiden Marketing John Kroes vertellen dat in het Visitor Centre dat een paar dagen later zou openen al nieuwe souvenirs in de nieuwe huisstijl te vinden zouden zijn (zie foto: interieur nieuw Visitor Centre).

Expats

Meerdere ideeën ontstonden rondom het thema 'expats', waarvan we er nogal wat in onze stad hebben (universiteit, LUMC, bio science, space). Een centraal ontmoetingspunt/café/desk zou een goed idee zijn. Als ontmoetingsplek, maar ook waar je zaken kunt regelen als wonen, taal leren, scholen, juridische zaken etc. Met ook een goede website. En rondleidingen voor inburgeraars door de stad. En een speciale programmering (in andere talen) op Leidse podia. Persoonlijk één van mijn favorieten: alle expats, buitenlandse studenten etc. die uit Leiden vertrekken krijgen een 'Leiden Kit' mee, waarmee ze terug in hun eigen land herinneringen kunnen ophalen. Je zet de mensen zo in als ambassadeur van Leiden.

Gebieden ontwikkelen
Ook een goeie vond ik deze: deel Leiden op in gebieden (universiteit, winkelen, station, cultuurkwartier) en zet elk gebied met zijn eigen eigenschappen op de kaart. Zet onder de straatnaamborden ook een bordje met de wijk, zoals in andere grote steden (Amsterdam: Oud-Zuid, Negen Straatjes, Centrum, De Baarsjes etc.).

Guerilla marketing

Andere ideeën:
- Een visitor card in combinatie met een digitale gids, een soort passe partout voor musea, podia etc.
- Een Leidse 'Haagse Harry' die als bekende persoonlijkheid ambassadeur van de stad kan zijn
- Gebruik de vele talenstudenten om folders in allerlei talen te maken, rondleidingen in meerdere talen te geven.
- Digitale krant met Leids (wetenschaps)nieuws in de stationshal, of langs de spoorlijn zelf
- Guerillamarketing: Leidenaren laten on- en offline overal hun mening achter
- Zoek meer samenwerking met Holland Promotie
- Maak gebruik van het vele Leidse communicatietalent
- Check alle reisgidsen, brochures, websites uit binnen- en buitenland of en hoe Leiden erin staat
- Reclameborden over Leiden in Amsterdam
- Nobelprijswinnaars en hun ontdekkingen gebruiken voor de promotie

Geen opmerkingen: