donderdag 9 juli 2009

Visitor Centre Leiden ziet er goed uit

Sinds 1 juli is het Visitor Centre aan het Stationsplein in gebruik. Tot mijn aangename verassing waren de deuren gisteren om 08.00 uur al geopend. En ook de uitstraling en inrichting verrasten me in aangename zin: de nieuwe huistijl van Ronald Meekel is binnen en buiten mooi doorgevoerd. Als Leiden Marketing en de Stadspartners op deze voet doorgaan, dan zou dat mooi zijn. Er is nog een hoop werk aan de winkel als het om de gezamenlijke stadspromotie gaat, maar dit is een goede eerste stap.

Huisstijl
Ongetwijfeld zullen de letters van de Kamer van Koophandel nog van het dak gehaald worden. Want je doet óf mee met het Visitor Centre, of niet. Ongetwijfeld zal het aantal souvenirs, boekjes en kaarten nog worden uitgebreid. Als die er zijn tenminste. De eerste nieuwe souvenirs, met symbolen uit de beeldtaal van de huisstijl, zagen er goed uit! Daar staken de spullen in het andere rek van de Universiteit Leiden nogal oubollig bij af. Ook zullen denk ik de folders nog wel wat overzichtelijker bij elkaar komen. En ik denk dat zo'n nieuw centrum een goed momentum is om met het personeel nog wat inspiratiesessies te houden. Als dat allemaal is gebeurd, dan kan dit Visitor Centre wedijveren met de bezoekerscentra in andere Nederlandse en buitenlandse steden.

City Guide
Eén ding moet me wel van het hart, omdat het mijn eigen vakgebied is, en dat is de kwaliteit van de nieuwe Leiden City Guide. Die is echt tenenkrommend. Een straf om te lezen en te bekijken. Echt alles wat je in een tijdschrift fout kan doen, gaat fout: geen bladritme, geen hiërarchie, slecht geschreven, geen beeldbeleid, een onoverzichtelijke vermenging van serieuze informatie en gesponsorde schrijfsels. Ik hoop dat het een haastklus was en dat zo snel mogelijk editie 2010 uitkomt waar beter over is nagedacht, met een goed doortimmerde bladformule.

Geen opmerkingen: