woensdag 6 mei 2009

Het einde van marketing, het begin van Leiden

Terwijl Leiden bezig is met het opzetten van citymarketing, voorspellen steeds meer goeroes het snelle einde van marketing. We willen geen gecreëerde merken meer, maar we willen authenticiteit. Aldus de goeroes. We willen verhalen waar we in kunnen geloven, echte verhalen, met een echt verleden. Geen gecreëerde werkelijkheid, dat geloven we niet meer. Als je écht iets goeds te vertellen hebt, verkoopt het zich vanzelf wel. Daar hoef je geen uitroeptekens achter te zetten!

Volgens mij is dat niet van deze tijd, maar altijd al zo. Ons bedrijf voor bedrijfsjournalistiek is groot geworden met de toenemende afkeer van het publiek voor tijdschriften die louter een goed nieuws show opvoeren. Maar die behoefte aan reële verhalen, met ruimte voor positieve én minder positieve kanten, met ruimte voor alle mensen en alle emoties, met een evenwicht tussen verleden, nu en toekomst, is volgens mij altijd al aanwezig geweest.

Toch vraag ik me dan het volgende af. Als het publiek authenticiteit wil, dan is Leiden dé plaats waar je moet zijn. Alles in de binnenstad van Leiden, met zo'n rijk en goed geconserveerd verleden, ademt authenticiteit. Tot en met de studentenfietsen dobberend in de gracht en nestelend op de kruin van lantarenpalen. Er is weinig 'gemaakts' aan. Hoe komt het dat we dan toch maar op de 18e plaats van meest populaire steden onder Nederlanders staan? Misschien hebben we dan tóch marketeers nodig, om mensen in contact te brengen met het authentieke verhaal dat we te vertellen hebben.

Geen opmerkingen: