dinsdag 5 mei 2009

Bloem der steden

Deze vakantie 'Bloem der steden' van Leidenaar Onno Blom in één ruk uitgelezen. Echt een aanrader: interessant en goed geschreven. Heel veel bekende dichters en schrijvers hebben iets met Leiden. Ze wonen of woonden er, of deden er inspiratie op voor een boek of gedicht.

Ik wist bijvoorbeeld niet dat Rudy Kousbroek en Tomas Lieske in Leiden wonen. Onno Blom vertelt op welke manier Leiden en omgeving in de boeken voorkomen, en interviewde verschillende schrijvers over hun band met Leiden of een specifieke plaats in Leiden.

Het meest grappige verhaal vond ik dat van Maarten 't Hart, die bijna dagelijks in Leiden komt en de stad griezelig vindt. Hij heeft het gevoel dat er iets niet klopt. 'In Maassluis, mijn geboorteplaats, zijn de mensen gemelijk, knorrig en onaardig. Daar weet je waar je aan toe bent. Maar in Leiden lijkt iedereen even vriendelijk. Dat kan natuurlijk niet waar zijn. Ik heb altijd het gevoel dat er mij daarom in de stad iets vreselijks zal gebeuren.'

ISBN 978-90-77842-29-4

Geen opmerkingen: