vrijdag 13 maart 2009

Zou Gaudí dit nou ook hebben meegemaakt?

"Gemeente Barcelona, afdeling Vergunningen en Handhaving, ola?"

"Ja, met Gaudí, ik wil graag bovenop een berg een heel mooi park maken. Een geldschieter heb ik al, meneer Güell. Er zullen ooit miljoenen mensen op af komen, geloof me."

"Een park maken? Daar hebben we onze afdeling Groenvoorziening voor meneer. Anders zouden die ook niets te doen hebben hè? En trouwens, als we al externe architecten inschakelen, dan moeten ze zich houden aan ons Bomenbeleidsplan. Wij willen voorkomen dat er zomaar overal allemaal bomen worden neergezet die niet passen in ons wensbeeld. Dat zou een rommeltje worden. U mag dan kiezen: eiken of kastanjes."

"Oké, zou ik dan misschien een paar banken mogen neerzetten? Ik heb een heel leuk idee: ik wil ze van mozaiektegeltjes maken. Daarmee wil ik de alomtegenwoordigheid van God uitdrukken. Is bovendien nog helemaal nergens op de wereld te vinden."

"U wilt wát doen? Banken maken van mozaiek? Nee meneer, dat past niet in onze Richtlijnen Buitenmeubilair! Die richtlijnen hebben we net opgesteld, en niet voor niets! Heeft u enig idee hoeveel ambtenaren daarop hebben zitten zwoegen! Buenos Dias, meneer Gaudí."

Geen opmerkingen: