dinsdag 24 februari 2009

Omfietswinkels

Dit weekeinde ben ik eens door een aantal Leidse winkelstraten gefietst. Ik wilde eens de namen van de winkels opschrijven waarvoor je speciaal naar Leiden komt. Zoals ik twee keer per jaar naar de Peak General Store, Oger en Camper in Amsterdam ga. Of naar Frozen Fountain en Pol's Potten voor het interieur. Of De Taart van M'n Tante. Of de Fietsfabriek. Of een Apple Store. Of de Bijenkorf. Of naar DOK in Den Haag voor kookgerei. Of Selexyz Dominicanen in Maastricht voor boeken. Of naar Huize Van Wely in Noordwijk.

Ik heb het kladblokje onbeschreven weer op moeten bergen. Ik ben eigenlijk geen 'omfietswinkels' tegengekomen waarvoor je vanuit andere steden naar Leiden zou gaan. Laat staan vanuit het buitenland. Door hun innovatie, door hun grootte, door hun kwaliteit. Wel een aantal winkels die dicht tegen de top aan zitten. Banketbakkerij Jacobs bijvoorbeeld, uitgekozen tot beste winkel van Leiden. Komende woensdag hebben ze er open dag. Kijk: dán begint het wat te worden.

Met een collega had ik een gesprek over hoe erg dat is, dat Leiden veel 'tweede plaatsen' heeft. We hebben wel Camper schoenen in Leiden, maar geen speciale Camper winkel. We hebben wel een Selexyz-vestiging, maar niet eentje met een koffiebar. We hebben wel kookwinkels, maar niet eentje waar je 12 soorten wokpannen kunt vinden. We hebben wel herenmodewinkels, maar geen winkels die zo'n uitgebreid assortiment topkwaliteit hebben dat je zeker weet dat je zelfs met je moeilijke maat slaagt. We hebben op vrijwel elk gebied best een acceptabel aanbod. Maar een páár echt hele gave winkels, een paar publiekstrekkers, zouden wat mij betreft erg welkom zijn.

Geen opmerkingen: