woensdag 10 december 2008

Betaalbare creatieve kantoorruimtes

Recent heeft mijn bedrijf Maters & Hermsen vestigingen geopend in 's Hertogenbosch en Amsterdam. We zaten al in Zwolle. Interessant om daar de lokale kantorenmarkt te onderzoeken en aanbod en prijspeil eens te vergelijken met dat van Leiden. Conclusie: als het om huurprijzen van kantoorruimte gaat, doen we het in Leiden helemaal zo slecht nog niet. Ik schrok me dood toen ik de prijzen in Den Bosch zag. Ik dacht dat het een stuk goedkoper zou zijn dan in Leiden, maar het omgedraaide bleek het geval.
De beschikbaarheid van creatieve kantoorruimtes was in die andere steden echter wat beter. In Amsterdam zitten we in een mooie voormalige groentewinkel in de Watergraafsmeer. Mogelijk verhuizen we op termijn naar de NDSM-werf als de kantoren in de Smederij klaar zijn. In Den Bosch zitten we in in een voormalig klooster. Wij waren indertijd bijna van Leiden naar Den Haag verhuisd bij gebrek aan geschikte karaktervolle creatieve kantoorruimtes.

De laatste tijd (december 2008) staan er eindelijk weer wat mooie panden en kantooruimtes te huur. Bijvoorbeeld in de voormalige Latijnse School (waar wij ook nog hebben gehuurd - zie foto), de voormalige meisjesschool, een voormalige HBS op de Doezastraat, op de Breestraat, eenje op het Rapenburg, en in Nieuwe Energie. Hopelijk komen daar interessante creatieve bedrijven terecht.

Geen opmerkingen: