donderdag 9 juni 2011

Een nieuw concept voor het Leidsch Dagblad

Vandaag ronden we het ontwerp af voor de proefkrant van het vernieuwde Leidsch Dagblad. De nieuwe krant op tabloidformaat ziet er fris en eigentijds uit, terwijl hij tegelijkertijd nog steeds herkenbaar oogt. Eind deze maand wordt de 56 pagina's tellende proefkrant getest op een geselecteerd aantal lezers. Na de zomer volgt als alles goed gaat een fasegewijze introductie.

Meer regio
Sinds september vorig jaar begeleidt ons bureau de totstandkoming van een nieuw crossmediaal concept voor het LD en een aantal andere regionale kranten die worden uitgegeven door HDC Media. Met dat concept willen we huidige lezers en adverteerders aan de krant (en andere media) binden en nieuwe werven. De belangrijkste veranderingen naast het compacte formaat: meer regio, meer duiding van nieuws (in de krant), meer real time nieuws (online), meer beeld, meer lezersgerichte onderwerpen en invalshoeken, meer variatie in journalistieke genres en leuke rubrieken, beter gebruik van een mix aan media en merkextenties.

De krant groeit
De Spaanse art director Luis Mendo heeft deze week met een enthousiast team vormgevers van Maters & Hermsen en HDC Media gewerkt aan het ontwerp. Gaandeweg vulden de wanden van de 'war room' in ons kantoor aan de Herengracht zich met prints van de nieuwe pagina's. Om vervolgens telkens weer verder verfijnd te worden. De krant groeide letterlijk om ons heen, zoals we dat eerder deden tijdens de zeventien brainstorms die we hielden over de inhoud met bijna honderd journalisten, beeldredacteuren en vertegenwoordigers van Commercie van de verschillende krantentitels.

Zo veel lezers, zo veel smaken
Lastig bij restylingen van kranten is de varieteit binnen de doelgroep. Zo veel lezers, zo veel smaken. Voor de oudere, trouwe lezer is elke wijziging in hun krant al snel er een te veel. Terwijl de nieuwe groep lezers juist vraagt om een veel flitsendere krant. Ik denk dat de middenweg die we als volgende stap gekozen hebben voor elk wat wils biedt. Minder spectaculair vernieuwend dan we als creatieve bladenmakers misschien zouden willen, maar wel echt een verjonging en verbetering ten opzichte van de huidige broadsheet.

Belangrijke speler
Voor mij was dit een niet alledaags project. Voor het eerst sinds 20 jaar (streekredactie De Gelderlander) weer terug in de regiojournalistiek - nog steeds een geweldig vak. Alhoewel dalende oplages en dito budgetten het er niet eenvoudiger op hebben gemaakt. Bladenmakerstechnieken introduceren in de krantenwereld. En specifiek voor het LD: concept voor een krant helpen maken waar ik abonnee van ben, een concept voor een belangrijke speler in het functioneren van de stad en regio waar ik me zeer betrokken bij voel. En ook bijzonder: een opdracht die we kregen onder meer naar aanleiding van deze blog die ik anderhalf jaar geleden schreef.

Geen opmerkingen: