maandag 10 januari 2011

Spectaculinair

Ik weet dat ik me er ook aan bezondig. Festival De Verleiding bijvoorbeeld, terwijl een echt festival meerdere dagen duurt. Tegelijkertijd kan ik er steeds slechter tegen: aan woordvindingen die je product of dienst of evenement of wat dan ook mooier moeten maken dan ze feitelijk zijn. Ik reed laatst langs zo'n driehoeksreclamebord met daarop groot 'Spectaculinair' aangekondigd. Ik gok op een evenement waarbij een aantal koks die de top niet hebben gehaald de krachten bundelen.

Hoe meer woordentovenarij, hoe meer ik op mijn hoede ben tegenwoordig. Kwalitaria in plaats van snackbar. De Huppeldepup Academy. Ik dacht met journalistieke inhoud bezig te zijn, maar sinds een jaar of wat heet ons geschrijf opeens Content. De beddenwinkel die opeens 'Ontwerpers van dromen' zijn geworden of iets dergelijks. Eeterij in plaats van restaurant.

Wat ik merk is dat hoe beter het wordt, hoe minder men bezig is met woordgrappen. Geen tijd voor, geen behoefte aan. Kwaliteit verkoopt zichzelf. Dus dat is mijn goede voornemen voor 2011: stug doorgaan met werken aan kwaliteit en proberen het aantal spectaculinaire taalkundige verzinsels tot een minimum te beperken.

Geen opmerkingen: