maandag 20 december 2010

Idee: hoe ver komt jouw persbericht?

Leuk idee voor een opdracht voor communicatiestudenten van de Hogeschool Leiden of de Universiteit Leiden. Ze moeten in teams een zo goed mogelijk persbericht schrijven. Het team met het persbericht dat het verste komt, wint. Het NOS Journaal is leuk, maar zorg ervoor dat je CNN haalt als je zeker wilt zijn van de overwinning. Ondersteunende telefoontjes naar de redactie zijn toegestaan.

Het thema van het persbericht moet iets zijn dat in Leiden speelt. De opening van een bijzondere nieuwe tentoonstelling in een museum bijvoorbeeld, of een interessante wetenschappelijke vinding op de universiteit, of de opening van het Stadsbad. Zo gaan er tientallen persberichten over de stad, mét begeleidende telefoontjes, mails, bezoeken, de hele wereld door. Een mooi stukje gratis Leiden Marketing dacht Bastiaan de Roo (nieuwe directeur KvK) zo, en ik denk daar net zo over.

5 opmerkingen:

Trudy Kwik / Kwik Events zei

Leuk idee en zo belangrijk voor de stad!

Trudy Kwik

Unknown zei

ALVAST EEN TIP voor de studenten:
Volg voor breaking news over Leiden http://twitter.com/Leidenopdekaart en voor museum-nieuws: http://twitter.com/museummedia_NL

OPMERKING:
Eigenlijk is de opdracht niet helemaal koosjer. Het mag er in eerste instantie als hoofddoel nooit om te doen zijn zo ver mogelijk door te dringen in de media. Er bestaat ook een code voor journalistiek. Zie ook bijvoorbeeld http://weblogs.nos.nl/ombudsman/nos-code/

Jeroen Maters zei

Vanuit Communicatiestudenten bezien is het natuurlijk wel koosjer om zo ver mogelijk door te dringen met je nieuws in de media. Het is aan de media om het nieuws op waarde te schatten. Vanuit Journalistiekstudenten bezien is dat anders. Maar het lijkt me een goed idee om bij iets relatiefs inhoudelijk onschuldigs in het kader van de studie eens te kijken hoe de media werken vanuit de andere kant - de kant van de toeleveranciers van media, en welke mechanismes daar zijn om het nieuws te beïnvloeden.

Désirée Battjes zei

Superleuk idee! Hou je ons op de hoogte van de resultaten?

Jeroen Maters zei

Ik ga het niet zelf uitvoeren vrees ik. Ik hoop dat de Hogeschool Leiden en de Universiteit Leiden het oppikken. Als ik alle ideeën op deze blog zelf zou moeten helpen verwezenlijken, dan zou ik een team van een man of twintig nodig hebben. Dat zou fantastisch zijn, zo'n bedrijf naast je bedrijf. Bennetton doet dat, met de jaloersmakende ideeële organisatie Fabrica. http://www.fabrica.it/ Maar ik vrees dat ik niet zo vermogend ben om zoiets op te zetten voor Leiden. Of er moet een andere mecenas opstaan ...