vrijdag 19 november 2010

Een typische werkweek

Een typische week deze week waarin werk (journalistiek) en hobby (Leiden) weer eens lekker door elkaar lopen.

Maandag 15/11
Een ingelaste spoedbrainstormdag leiden voor een nieuw personeelsblad van een ministerie. Het ministerie wil toonaangevend zijn, dus moet blad ook een toonaangevend zijn vind ik ('medium is the message', 'practice what you preach'). Lastig, als je al in januari 2011 wilt uitkomen. Maar we komen een heel eind. Iedereen wel op apegapen na afloop, inclusief ik zelf.

Dinsdag 16/11
De zeventiende brainstormdag voor HDC Media. Nu met de centrale redactie Binnenland, Buitenland en Economie. Een intensieve operatie om een nieuw crossmediaal concept te ontwikkelen voor Leidsch Dagblad, De Gooi- en Eemlander, Alphen.cc en Almere Vandaag. En mogelijk op termijn het Haarlems Dagblad, IJmuider Courant en Noordhollands Dagblad. Eerst maar eens de krant, dan de andere media. De dummy's moeten snel beschikbaar zijn.

De uitdaging is om iets te verzinnen waar iedereen mee uit de voeten kan in diverse regio's: directie HDC Media, hoofdredactie, redacties, deelredacties, vormgevers, beeldredacteuren, commercie, oplage, nieuwe/jonge lezers, oude abonnees, regionale adverteerders, landelijke adverteerders, drukkerij, bezorging, Telegraaf Media Groep. Iedereen z'n wens en z'n mening, en wij hebben zelf ook nog een mening. Extra uitdaging die we onszelf hebben opgelegd is dat het de beste regionale krant van Nederland moet worden. En weet je wat: dat zou best wel eens kunnen gaan lukken...

Ik betrap mezelf op een meer dan gemiddelde emotionele binding met dit project. Het gaat hier om de toekomst van mijn 'roots', de regionale journalistiek. En om de toekomst van regionaal kwaliteitsnieuws in en om Leiden, mijn stad. Op de foto de 'war-room' bij M&H waar we ons de afgelopen vier weken in hebben verschanst.

Dan komen twee enthousiaste amtenaren van de gemeente Leiden langs om met mij en collega-Stadslabber Cor Smit een aantal brainstormsessies te plannen over de ontwikkeling van de groene singelrand om de binnenstad van Leiden. Tot mijn aangename verrassing zijn ze er al echt concreet en goed mee aan de slag gegaan. Wederom voor mij een bewijs dat er echt wel talent en daadkracht op het stadhuis te vinden is. En het signaal om vanuit Stadslab en andere gremia vol overtuiging dit project te ondersteunen, waar we maar kunnen. Ik geloof dat dit project straks een van de belangrijkste is die het succes of falen van de toekomst Leiden zal bepalen. En ik geloof ook dat steeds meer mensen dat gevoel delen.

Daarna: het designteam o.l.v. Luis Mendo uit Barcelona komt over. Het presentateert de eerste ideeën voor het lettertype (twee lettertypes gekozen en één wordt door Laura Meseguer ontwikkeld) en voor het stramien. Geweldig om met zulke getalenteerde mensen te mogen werken. Een Leidse krant met een temperamentvol Spaans design, als dat maar goed gaat #LeidensOntzet. Daarna: uit eten met het team. Uit eten met levenslustige Spanjaarden is slecht voor je eigendunk. Ik voel me een saaie, Calvinistische, stijve hark.

Woensdag 17/11
's Ochtends op pad met de eigenaar van de Meelfabriek en architect Peter Zumthor om een concept te bekijken in Amsterdam waarin 'het nieuwe werken' centraal staat, voor het Huis van de Communicatie dat in de Meelfabriek moet komen. Ook verder gesproken over de mogelijkheden om Maters & Hermsen naar de Meelfabriek te verhuizen en een gaaf nieuw concept neer te zetten. Spannend! Daarna rap naar huis om 's middags bij de kinderen te zijn. Helaas mis ik het Customer Media Congres dat we met ons bedrijf sponsoren.

's Avonds Stadslabavond waarin we in anderhalf uur over de honderd ideeën verzinnen om van de komst van het Glazen Huis op de Beestenmarkt in Leiden in 2011 een succes te maken. Leiden Marketing neemt ze dankbaar in ontvangst. We willen 3FM en Rode Kruis helpen de hoogste opbrengst binnen te halen én de mogelijkheid aangrijpen om Leiden landelijk te promoten. Met name één idee is volgens mij echt briljant en zou het leidende thema kunnen worden het komende jaar. Daarover later meer.

Donderdag 18/11
Dringend achterstallig onderhoud wegwerken na vier weken van HDC Media-brainstorms. Resultaten van diverse brainstorms verwerk ik in het papieren concept dat qua omvang een bescheiden boek aan het worden is. Blog wat bijwerken en gezien dat 'ie de afgelopen dagen meer bezoekers dan ooit heeft getrokken, waarschijnlijk vanwege die tv-uitzending. Daar krijg ik nog dagelijks mooie reacties op, ook van mensen die ik helemaal niet ken. Lijstje met mogelijke sprekers, workshops etc. voor Festival De Verleiding (17 maart 2011) van de stichting Leiden Communicatiestad op papier gezet. Voorbereidingen voor een pitch voor een blad bij een ander ministerie. Grappig en goed om te merken dat die onzinnige paniek 'papier moet online' wegebt en tijdschriften en kranten gewoon weer terugkeren.

Vrijdag 19/11
Voortgangsoverleg bij HDC Media, samen met het designteam, dat tot zondag in Nederland blijft. Daarna verder met het aanpassen van het concept: kijken of het lukt om de talenten en interesses van redacteuren aan te laten sluiten op de inhoud van de kranten. Belangrijk: je moet dagelijks met plezier aan de kranten kunnen werken. Lezers lezen graag een krant die met liefde en plezier is gemaakt. Adverteerders adverteren graag in een krant die energie uitstraalt.

En als het lukt een snelle hap bij Paul Koek, een van de meest geweldige creatieve geesten van de stad. We trekken ten strijde voor Leiden als bruisende cultuurstad. Hij leert mij altijd weer om met andere ogen naar mezelf, mijn vak, de stad en het leven te kijken. En op één of andere manier krijg ik na die gesprekken elke keer weer heel veel zin om drumles te nemen. Daar gaat het van komen. Eerst de beste regiokrant van Nederland maken, twee beste personeelsbladen voor ministeries, een festival organiseren en de mooiste singel van Europa in de spotlights zetten.

Geen opmerkingen: