Het aantal communicatiegerelateerde mastervarianten van de Universiteit Leiden is inmiddels gegroeid naar achttien. De mastervariant Journalistiek en Nieuwe Media is zelfs een van de populairste van de hele universiteit. Eén van de voorbeelden die aantonen dat Leiden als communicatiestad stevig groeit.
Leiden heeft geen studie Communicatiewetenschappen, zoals Amsterdam of Nijmegen. Leiden heeft iets veel mooiers dan dat vind ik. In Leiden studeer je 'voor een vak', zoals politicologie, of biomedische wetenschappen. Om vervolgens nog een jaar lang een master te volgen, zoals resp. Political Behaviour & Communication en Bioscience & Communication. Inmiddels heeft de universiteit 18 communicatiemasters. Dat zijn er meer dan bijvoorbeeld in Nijmegen.
Communicatie met inhoud
Het grote voordeel is dat studenten die dit traject in Leiden doorlopen niet alleen weten hoe ze moeten communiceren, maar ook nog inhoudelijke kennis hebben over waarover ze communiceren. Dat maakt de Leidse afgestudeerde uniek. Persoonlijk werk ik met mijn bureau het liefst voor dat soort communicatiemanagers, voor mensen die ook inhoudelijk weten waar ze het over hebben.
536 Communicatiebedrijven
Daarnaast hebben we op de Hogeschool Leiden een populaire studierichting Communicatie, waar bijna 300 studenten opgeleid worden voor het communicatievak, meer dan ooit. We hebben een ROC Leiden waar enige honderden studenten zich met name storten op de crossmediale kant van communicatie. En we hebben natuurlijk de 536 communicatiebedrijven in de stad, waarvan er zo'n 30 gevestigd zijn in het Huis van de Communicatie. Met ruim 2100 medewerkers is de communicatiesector bijna net zo'n grote werkgever als de bioscience sector (LUMC niet meegerekend).
Oudste communicatiestad van Nederland
Leiden is de oudste communicatiestad van Nederland en één van de oudste van Europa. Al sinds de oprichting van de oudste universiteit van Nederland in 1575: doordat we de wetenschappelijke bevindingen moesten delen met een groot publiek schoten hier al vroeg de uitgeverijen en drukkerijen uit de grond. Zoals Koninklijke Uitgeverij Brill NV dat in 1683 is opgericht en nog steeds de grootste communicatieonderneming van Leiden is, en één van de weinige Leidse beursgenoteerde bedrijven.
Talloze aanknopingspunten al met al om Leiden Communicatiestad krachtig neer te zetten. Universiteit, Leiden, Hogeschool Leiden, ROC Leiden, Kamer van Koophandel, gemeente Leiden en Leidse communicatieondernemers werken hierin samen. Het laatste magazine van de BV Leiden is grotendeels gewijd aan de Leidse communicatiesector.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten