Eén gebied
Die verbinding tussen noord- en zuidkant van het spoor wordt alleen maar belangrijker nu het stationsgebied tot een nieuwe stadswijk ontwikkeld wordt. Een soort Berlijnse Muur midden in dat gebied vindt niemand gewenst. Een alternatief is om de Walenkamptunnel tot belangrijkste verbinding tussen stads- en zeezijde op te waarderen, maar dat leek niet de voorkeur te hebben van de aanwezigen.
Lastige discussie
Maar het weghalen van de poortjes is nog niet eenvoudig, zo liet de vertegenwoordiger van NS Poort (what's in a name) weten. In de eerste plaats omdat het om discussies en besluiten gaat die op het hoogste niveau bij ministerie en ProRail genomen worden. Er is gezocht naar alternatieven, zoals poortjes bij de ingangen van de sporen, maar dan wordt de kans op opstoppingen bij de trappen te groot. Daarnaast is de kans groot dat als één van die (weinige) poortjes stuk zou gaan, je een groter probleem hebt dan wanneer er één stuk gaat bij een batterij aan poortjes.
(On)gewenst bezoek
Ik ben eerlijk gezegd kwijt waarom die toegangspoortjes er überhaupt zijn en je niet kunt volstaan met een aantal in- en uitcheckpunten voor de ov-chipkaart. Is het om ongewenste bezoekers uit het station te weren? In dat geval kun je je afvragen hoe onveilig Leiden CS op dit moment is. Ik heb niet heel erg het gevoel dat er iets mis is. En met al die mooie winkels wordt de sfeer eerder beter dan slechter. Moet je dan voor die paar keer per jaar dat je enkele ongewenste bezoekers op het station hebt de poorten sluiten voor tienduizenden gewenste bezoekers? Of is er een andere reden voor de poortjes?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten