donderdag 5 november 2009

Cultuurcongres: samen een vuist maken

Op 18 november houdt het Cultuurfonds Leiden een groot cultuurcongres in Scheltema, waarvoor vele kunst- en cultuurmakers en politici uit Leiden zijn uitgenodigd. Een slim idee vind ik, zo in de aanloop naar de verkiezingen (maart 2010). Cultuurmakelaar Erica Haffmans ziet het heel goed dat je cultuur in Leiden alleen op de mentale agenda kunt zetten als je je samen laat horen. Totnogtoe kwamen alle partijen veelal voor hun individuele belangen op. Sluitend theater hier, stoppende subsidie daar. Maar als je samen de waarde van een sterke cultuursector laat zien, dan hóef je al veel minder voor je individuele belangen op te komen. Dan is de kans sowieso kleiner dat er iets wordt gesloten of gestopt verwacht ik.

Los van de gezamenlijke boodschap richting politiek is een congres ook een uitstekend middel om kunstenaars en cultuurmakers als zodanig samen te brengen. Alleen al de aanloop naar het congres doe je interessante contacten op. Zo moest ik met 30 andere mensen een korte videoboodschap inspreken op het balkon van de V&D. Bij het wachten had ik meteen leuke gesprekken met andere creatieve geesten, twee festivalorganisatoren en een galeriehoudster. Binnen een paar minuten hadden we alweer een paar ideeën te pakken voor dingen die we kunnen gaan doen.

Ik vraag me trouwens af welke statements het het beste zullen doen op het congres: zij die vooral aan de kaak stellen wat er allemaal níet lukt in Leiden (daar waren er een paar van volgens de cameraman) en zij die de kansen benadrukken die er liggen. Ik heb me zelf uitsluitend gericht op dat laatste.

Geen opmerkingen: