dinsdag 1 september 2009

Kiezen voor talent in plaats van cijfers

"Tring..."

"Gemeente Leiden..."

"Goedemorgen, u spreekt met Rembrandt van Rijn uit de Weddesteeg."

"Meneer Van Rijn zegt u? Wat kan ik voor u doen?"

"Ik zoek voor mezelf en enkele collega-schilders een atelierruimte, maar die zijn nogal lastig te vinden in Leiden. Nu dacht ik: kan onze gemeente niet helpen om jonge, talentvolle kunstenaars de kans te geven zichzelf te ontwikkelen? Zou het niet een idee zijn om de culturele, creatieve sector in deze stad meer te stimuleren?"

"Met hoeveel mensen bent u?"

"Nou, Gerrit, Jan, Isaac en ik..."

"Da's niet veel. Hoe groot is uw sector nu helemaal? Heeft u harde kengetallen?"

"Dat durf ik niet te zeggen."

"Meneer Van Rijn, dan kunnen we daar geen beleid op maken. Gaat u zichzelf eerst maar eens organiseren, en zorgt u voor betrouwbare cijfers, dan praten we later wel weer."

"Laat maar, ik ga wel in Amsterdam kijken wat de mogelijkheden zijn... Goedemiddag."


Mijn tip aan het bestuur van onze stad: kijk niet (alleen) naar getallen, maar durf je te verdiepen in talent, en te kiezen voor talent. In de creatieve stad kan één talentvol persoon, of een talentvol bedrijf, genoeg zijn om een hele stad de toekomst in te trekken.

Geen opmerkingen: