dinsdag 25 augustus 2009

Er zit muziek in het Nobelcomplex

Het LVC en de gemeente Leiden ondertekenden recent een visiedocument voor Muziekcentrum De Nobel, ook wel bekend als het Nobelcomplex. Aan de Marktsteeg, op de foto het linkerblok tegenover het Scheltemacomplex, moet het nieuwe centrum voor populaire muziek in Leiden komen. Dat visiedocument bevatte wat mij betreft een aantal belangrijke, goede uitgangspunten. Maar er mist nog iets.

Brede opzet
Het belangrijkste pluspunt is dat De Nobel een brede opzet gaat krijgen met twee zalen, en dat het daarmee actief naar nieuwe publieksgroepen gaat zoeken. Daar ben ik het zeer mee eens. Volgens mij is er nog een grote onontgonnen groep muziekliefhebbers in Leiden. En met de extra aantrekkingskracht van het Scheltemacomplex, het Cultuurkwartier en Quartier Leyden heb je een unieke kans om weer op de kaart te komen bij nieuwe en verloren gewaande doelgroepen.

Eigen sfeer
Ook de keuze voor twee zalen met elk een eigen sfeer spreekt mij zeer aan. Een kleine zaal voor max. 200 bezoekers à la Rotown-café is bijvoorbeeld de ideale opstap voor jonge bands met ambitie. In de grote zaal kunnen max. 700 bezoekers. Er staat in het visiedocument niet wat daar de sfeer van zou moeten zijn, maar ik hoop op een mooie, prettige, toegankelijke, lichte, comfortabele, kwaliteitvolle zaal met alle ruimte voor de muziek. Niet een donker triest hol, zogezegd. De zalen zijn individueel en samen te gebruiken. Bezoekersstromen kunnen eventueel gescheiden worden.

Samenwerking met Scheltema
Waar ik nog wel benieuwd naar ben, is hoe men de samenwerking ziet met bijvoorbeeld buurman Scheltema en overbuurman Schouwburg. Niet alleen als het gaat om fysieke zaken als het parkeren van fietsen en auto's. Maar ook als het gaat om gezamenlijke programmering en misschien gezamenlijke organisatie.

Unieke positie
Vooral ben ik benieuwd naar de programmering en naar de sfeer die het Nobelcomplex krijgt. Ik zou er voorstander van zijn om verder te denken dan muziekgenres. LVC en gemeente doen dat deels ook, door te zeggen dat men zich op opkomende, talentvolle en vernieuwende nationale en internationale acts richt - met af entoe een gevestigde act. Met ruimte voor regionale acts. Dat zullen de meeste regionale zalen doen. Ik zou ook nog nadenken over de vraag hoe je het eigene van Leiden in het complex kan brengen, zodat je echt een unieke positie hebt binnen de Nederlandse poppodia.

Verhaal achter de acts
Wat is Leiden? Leiden is voor alles een kennisstad. Met zo'n beetje de jongste, en meest hoog opgeleide bevolking van Nederland. Creatief directeur Paul Koek van de Veenfabriek vertelde me dat er soms meer mensen naar de voorbespreking van het toneelstuk in de Schouwburg komen dan naar het toneelstuk zelf. Bij wijze van spreken. Mensen hier in Leiden en omgeving zijn extreem leergierig, ze willen de verhalen achter de acts horen.

Interviews, documentaires, rondleidingen
Dat zou in het Nobelcomplex ook kunnen. Ik denk aan lezingen over populaire muziek, misschien in samenwerking met mensen van de universiteit en de KABK. Ik denk aan schoolklassen die rondleidingen krijgen. Aan een programmering van bands waarop je je kunt abonneren, die elk een deel van de popgeschiedenis laten horen, of verschillende varianten uit een bepaald genre. Denk aan die geweldige documentairereeks Rock! die onlangs door de VPRO werd uitgezonden. Ik denk aan popquizzen, die het in Leiden geweldig goed doen. Ik denk aan Leo Blokhuis, met zijn prachtige verhalen over vergeten liedjes. Ik denk aan het Leids Film Festival en muziekdocumentaires. Ik denk aan live journalistieke én theatrale interviews met mannen als Cesar Zuiderwijk. Ik denk aan kruisbestuivingen tussen theater van Paul Koek en muziek. Ik denk aan tentoonstellingen i.s.m. de Lakenhal. Ik denk aan innovatieve online koppelingen.

Kennisinstituut
Dat is misschien wel een interessant spoor, dat De Nobel een swingend kennisinstituut wordt. Waar geluid, beeld, tekst in elkaar overstromen. Waar je niet alleen van muziek geniet, maar waar je ook nog wat van opsteekt. Alle mogelijkheid om daarmee, ondanks beperkte budgetten en grote bands die kleine steden links laten liggen, tóch nationaal op de kaart te komen.

Het mag ook iets heel anders wezen hoor. Maar ik zou in elk geval ervoor willen pleiten om één onderscheidende dimensie toe te voegen.

Geen opmerkingen: