maandag 16 februari 2009

Liever kleine creatieve bedrijfjes dan grote industrie

Vorige week had D66 een aantal ondernemers in Leiden uitgenodigd om te praten over het ondernemersklimaat. Ik was uitgenodigd om vanuit de creatieve economie deel te nemen aan het debat. Ik vond het lastig om daar aan bij te dragen (erg gehorig, veel mensen aan tafel, breed pallet aan onderwerpen). Maar op zich zaten er wel interessante opmerkingen bij.

Peter Labruyere bevestigde in mijn vermoeden dat de coördinatie rondom het gemeentelijke evenementen klantvriendelijker zou kunnen. Hij zei: "Vroeger was de tijd om een evenement aan te vragen zes weken, nu drie maanden. Een week voordat je het evenement houdt, krijg je de vergunning. Tot die tijd leef je in onzekerheid. Dat kan echt niet als je een topartiest boekt, en zeker niet als je daar zelf geld in steekt."

Ook interessant vond ik de opmerking dat er bijna geen plaats meer is in Leiden voor grote ondernemingen. Een bedrijf van 400 medewerkers is lastig 'weg te zetten'. Dus zou de nadruk moeten liggen op het aantrekken van veel kleinere (creatieve) bedrijven, die veel werkgelegenheid opleveren per vierkante meter. De hoeveelheid afgeleide werkgelegenheid (loodgieters, schoonmakers etc.) zou goed moeten zijn afgestemd op de hoeveelheid creatieve industrie. De omvang van de creatieve industrie (als exportsector) is daarbij leidend.

Vervolgens werd er door de ondernemers geklaagd over het gebrek aan creatieve bedrijfsruimten. Toen ik vertelde dat daar wel aan wordt gewerkt (Nieuwe Energie, Meelfabriek, 50 kV, Nobelcomplex, Haagweg 4, Tieleman & Dros - zie foto) was men erg verbaasd. "Waarom weet ik dat niet? Waarom vertelt de gemeente ons dat niet? Ik was bijna naar een andere stad verhuisd..." Voor de zekerheid heb ik de link van deze weblog alvast naar de aanwezigen laten sturen.

Geen opmerkingen: