maandag 9 februari 2009

Leidse bandjes: waar zijn ze?

Mijn collega Fred is opgegroeid met de Voorschotense band Earth & Fire: de gebroeders Koerts zijn aangetrouwde familie. Vorig jaar, rondom de biografie die hij over de symfonische rockgroep schreef, beklaagde hij zich over het gebrekkige aantal Leidse bandjes dat doorbreekt. Is dat zo? En zo ja, hoe komt dat? Gebrek aan kwaliteit? Gebrek aan podia? Gebrek aan begeleiding? Leiden te provinciaal voor Hilversum? Ik ben er totaal niet in thuis. Zeker niet sinds ik jaren geleden uit een pop/rockgroep werd gewipt omdat ik niet grungy (of was het nou groovy?) genoeg was. Wat ook klopte, trouwens.

Nou wil ik dat de komende tijd wel eens gaan uitzoeken. Het zou best wel eens zo kunnen zijn dat er wél goede Leidse bandjes zijn. Ik zag bijvoorbeeld Karma's Kitchen toevallig optreden tijdens de Leidse Waterdagen vorig jaar, en dat was helemaal niet slecht. Zelfs goed. Ontzettend leuk trouwens, die ronddrijvende bands. En ik kwam via de website van het Leidse Rockcafé Lazaru's (waarvan ik niet wist dat 'ie bestond) op de Leidse band Junior Eats Alone (waarvan ik niet wist dat 'ie bestond). Dat klinkt ook best lekker. Ze hebben een hele leuke clip op YouTube. Die drummer heeft maatgevoel! En die blazers op het eind maken het echt af.

1 opmerking:

Polder-Jongen zei

Nanda (Nieuwe Energie!) die had een vriend in grunge-achtige band. Traden geloof ik pas op in het Paard in Den Haag. Ben de naam kwijt....