Eind deze maand mag ik aan het College van Bestuur van de Universiteit Leiden het plan presenteren om het Leiden Institute of Media & Communication Studies te stichten, dat gevestigd zou moeten worden in Peter Zumthor's herontwikkelde Meelfabriek. Dit zou een topinstituut worden waarin universiteit, Hogeschool Leiden, ROC Leiden en het bedrijfsleven samenwerken aan onderzoek en onderwijs op het gebied van (kennisintensieve) communicatie.
De eerste in Europa
Ik realiseer me dat het een ambitieus plan is: in Europa is er geen gelijk initiatief te vinden. Wel iets dat er op lijkt, het Barcelona Media Business Park. We zijn er slechts een paar overzichtelijke stappen van verwijderd. En als we erin slagen om dit instituut op te zetten, betekent dat dat Leiden in een klap op de kaart staat als internationaal centrum voor communicatie. En is de communicatiesector in Leiden definitief de tweede pijler onder de Leidse stadseconomie geworden. De deelname van de universiteit is essentieel. En het gesprek met het CvB dus belangrijk.
Al het onderwijs op een locatie: De Meelfabriek
Wat is het Leiden Institute of Media & Communication Studies? De bedoeling is dat al het communicatiegerelateerde onderwijs en onderzoek van universiteit, hogeschool en ROC vanaf +/- 2012 gaat plaatsvinden op een locatie: De Meelfabriek in Leiden. De Meelfabriek wordt straks een prachtige creatieve stad van 43.000 m2 exclusief cultuurparken, herontwikkeld door de beroemde Zwitserse architect Peter Zumthor.
Interactieve collegezalen
Het plan is dat in De Meelfabriek interactieve collegezalen komen, multimediale werkgroepruimtes, de grootste communicatiebibliotheek van Nederland, communicatielaboratoria (eye tracking, brainscan etc.) en de Communicatiewinkel (hetzelfde als de Rechtswinkel, maar dan voor communicatievragen). Met collegezalen op 50 meter hoogte met uitzicht op de Noordzee in het westen, Rotterdam in het zuiden en Schiphol in het noorden. Wie wil hier niet studeren?
Wonen onder je collegezaal
Communicatiestudenten en -docenten krijgen voorrang om in een van de prachtige appartementen te wonen op het terrein. Ze kunnen gebruik maken van de vele voorzieningen, zoals de cafes en restaurants, de creche, de sport & wellnessvoorzieningen, het culturele aanbod etc. Buitenlandse communicatieprofessoren kunnen overnachten in het designhotel.
Ontmoetingsplaats
De Meelfabriek is een grote ontmoetingsplaats. Onderwijsinstellingen kunnen er samenwerken. ROC-studenten bouwen bijvoorbeeld de websites die universiteitsstudenten nodig hebben voor hun onderzoek. Het vergemakkelijkt de doorstroom van roc naar hbo, en van hbo naar wo. Ook particulier communicatieonderwijs kan aanhaken.
Samenwerking onderwijs-bedrijfsleven
Het is ook een ontmoetingsplaats voor onderwijs en bedrijfsleven. De collegezalen, werkgroepruimtes en de kantoorruimtes van de bedrijven in het Huis van de Communicatie lopen door elkaar heen. Ze lunchen samen in het hippe restaurant, drinken aan het eind van de dag een borrel in hetzelfde cafe, maken gebruik van dezelfde communicatiebibliotheek. Dat vergemakkelijkt de contacten tussen beiden, essentieel voor het ontwikkelen van derde geldstroomonderzoek, gastdocentschappen, stages etc. In de Communication Incubator krijgen net afgestudeerde studenten hulp bij het opzetten van hun eigen bedrijf.
Delen van kosten
Het mooie aan het plan is dat de onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven alle voorzieningen delen, en daarmee ook de kosten. Een collegezaal is bijvoorbeeld niet alleen een collegezaal, maar ook een congresruimte voor de communicatiebedrijven en 's avonds een filmzaal voor het Huis van de Documentaire. Met minder kosten per gebruiker kunnen we daardoor hoogwaardigere voorzieningen realiseren.
De universiteit: communicatiestudies als speerpunt
De universiteit heeft moeite om voldoende studenten te trekken. Het Institute of Media & Communication Studies in De Meelfabriek is met zijn aanbod een enorme trekpleister voor een internationaal publiek van studenten, onderzoekers en docenten. Door het aanbod aan communicatiegerelateerde masters op te voeren (zie ander bericht op deze blog), beweegt de universiteit zich richting een kansrijk gebied dat flink in ontwikkeling is in dit informatietijdperk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten