woensdag 14 januari 2009

Idee voor universiteit: kennisintensieve communicatie

In korte tijd heeft de Universiteit Leiden maar liefst elf masters op het gebied van communicatie ontwikkeld, op verschillende faculteiten. Kennelijk heeft de universiteit dit vakgebied ontdekt als kansrijke richting om studenten en gelden te trekken. En terecht! Voor de ontwikkeling van Leiden Communicatiestad is dit fantastisch nieuws.

Samenwerking
Mijn advies aan de universiteit is om op deze lijn verder te gaan. Door nog meer masters te ontwikkelen, door samenwerking tussen de verschillende faculteiten op dit gebied te bevorderen en door te zorgen voor een aantrekkelijke gezamenlijke profilering. Onder meer door al het onderwijs in een Institute of Media & Communication Studies in De Meelfabriek onder te brengen (zie ander bericht op deze blog).

Elf communicatiemasters
Welke aan communicatie gerelateerde masters zijn er op dit moment op de Universiteit Leiden?

1. Photographic Studies
2. Astronomy & Communication
3. Biopharmaceutical Science & Communication
4. Biology & Communication
5. Book & Digital Media Studies
6. Chemistry & Communication
7. Computer Science & Communication
8. ICT in business
9. Mathematics & Communication
10. Media Technology
11. Journalistiek & Nieuwe Media

Het mooie aan deze nieuwe studies is dat de meesten heel aansprekende, inspirerende en veelal jonge hoogleraren en docenten hebben gevonden. Bijvoorbeeld de van televisie bekende Bas Haring (Media Technology - zie foto), Mark Deuze (Journalistiek & Nieuwe Media) en de beroemde New Yorkse Magnum-fotografe Susan Meiselas (Photographic Studies). Je voelt gewoon dat dit geen stoffige onderzoeksclubs zijn, maar dat het hier bruist van de innovatie.

Faculteit Communicatiewetenschappen?
Ik begreep dat op de universiteit de vraag leeft of er een Faculteit Communicatiewetenschappen op te richten. Ik weet niet zeker of dat op dit moment de beste zet zou zijn. De twee universiteiten waar je nu communicatie kunt studeren, de Universiteit van Amsterdam en de Radboud Universiteit Nijmegen, coveren al een aardig deel van de markt.

Communiceren met inhoud
Bovendien zou het wel eens veel beter kunnen zijn om slim gebruik te maken van de huidige kracht van de universiteit. Studenten studeren dan in een bepaalde richting (Aziestudies, wiskunde, politicologie etc.) en volgen richting het eind van hun studie een specialisatie in communicatie. Zo krijg je communicatieprofessionals met een inhoudelijke achtergrond, waarmee afstudeerders zich onderscheiden ten opzichte van studenten die alleen communicatie hebben gedaan. Het sluit ook aan bij het profiel van Leiden als Kenniscommunicatiestad.

Nieuwe spannende masters
Stel dat je op deze lijn verder zou gaan, dan zou je op bijna alle faculteiten spannende masters moeten ontwikkelen. Een paar snelle voorbeelden:

1. Law & Communication (rechtbankverslaggeving, persofficier van justitie etc.)
2. Communication in Asia, Africa, Middle East, Eastern Europe etc. (communicatieculturen, mediastructuren)
3. Crisiscommunication (master bij Bestuurskunde)
4. Interactieve beleidsvorming (master bij Politicologie - Guido Enthoven van het Leidse IMI zou een mooie hoogleraar zijn, als hij zelf wil uiteraard) 5. Psychology & Communication (onderzoek naar bv invloed van massamedia op mensen)
6. Gezondheidsvoorlichting
7. Geschiedenis van de pers
8. Documentairefilms (antropologie/politicologie/sociologie/kunstgeschiedenis)
9. Serious Gaming

We hebben in de Leidse creatieve klasse een aantal hele goede mensen die daar vast over willen meedenken.

Geen opmerkingen: