woensdag 17 december 2008

De markt: toeristische trekpleister nr 1

Ons gezin ruilt een paar keer per jaar van huis. Andere mensen komen in ons huis in Leiden, wij zijn tegelijkertijd in het huis van die mensen. Met gesloten beurzen. Een geweldige manier om een stad of gebied veel meer van binnenuit te beleven. Zo hebben we al veel mensen over de vloer gehad: uit Frankrijk, België, Engeland, Duitsland en Nederland.

We houden een gastenboek bij. Wat mij telkens weer opvalt, is dat onze gasten de zaterdagse markt langs de Nieuwe Rijn als een van de hoogtepunten van hun bezoek noemen. Meer nog dan de musea, het strand of de terrasjes. De markt is echt een belevenis - ook al zijn ze in het buitenland behoorlijk verwend als het om mooie markten gaat. Vooral het haring happen en kaas proeven vallen in de smaak.

We hebben hier volgens mij met een Unique Selling Point te maken. Ik begreep van een hoogleraar van de Universiteit Leiden dat hij ook altijd probeert zijn buitenlandse gasten nog het weekeinde in Leiden te houden om samen naar de markt te kunnen gaan. Van weer iemand anders begreep ik dat de markt de grootste in de provincie is. Ik vind zelf ook fijn om naar de markt te gaan. De markt is voor mij een compensatie voor het gebrek aan aantrekkelijke winkels in de binnenstad. Door de markt bezoek ik de binnenstad nog eens.
Volgens mij is het een goed idee om de Leidse markt veel meer in te zetten in de promotie van de stad. In de eerste plaats om mensen te trekken, maar ook om mensen die eenmaal hier zijn geweest en de markt hebben meegemaakt, nog een keer te laten terugkomen. En: hoe meer mensen uit binnen- en buitenland er op de markt rondlopen, hoe gezelliger het wordt.

Geen opmerkingen: