maandag 15 december 2008

Creatief ondernemen op het platteland

Dat creatief ondernemen zich niet beperkt tot de stad, bewijzen boerderij 't Geertje in Zoeterwoude en landgoed De Olmenhorst in Lisserbroek. De families Van Rijn en De Clercq hebben hun resp. veeteelt- en fruitteeltbedrijf op een slimme manier omgevormd tot publiekstrekkers van jewelste.

De Olmenhorst
'Een oase van rust in de drukke Randstad' kun je de bedrijven niet (meer) noemen. Tenminste, niet in het weekeinde. Ik dacht in september van dit jaar in alle rust mee te doen met de appelpluk op De Olmenhorst (zie foto). Ons gezin was er al net na de opening om 10.00 uur. Toen we het terrein opreden, vielen we achterover van verbazing: tientallen auto's stonden al keurig naast elkaar opgesteld op het weiland, de eerste mensen laadden al zakken Elstars en peren in de achterbakken van hun Audi TT's, Jeeps en afgeragde Mercedessen. Toen we weggingen, stonden er zevenhonderd (!) auto's. Maar vanwege de omvang van het terrein, met picknickweides, verschillende gebouwen met winkeltjes, workshopruimtes, 'adopteer een appelboomgaard' was de drukte prima uit te houden.

't Geertje
Boerderij 't Geertje is in weekeinden zo druk dat de smalle polderweggetjes de toestroom van de bezoekers niet meer aan zouden kunnen volgens het plaatselijke College van B&W. Ze zouden daarom moeten stoppen met hun 'illegale activiteiten'. Onzin natuurlijk, en dat vond de gemeenteraad gelukkig ook. Dus kunnen we daar nu nog regelmatig naartoe om jonge geitjes melk te geven, te kanoën, pony te rijden, de Landwinkel te bezoeken of een pannenkoek te eten.
Skaten kun je daar trouwens ook prachtig.

De stad naar het platteland, het platteland de stad in
Een doel van beide bedrijven is om stadse mensen het platteland te laten ontdekken. Zodat bijvoorbeeld stadskinderen weten dat melk niet ontstaat in een melkpak, maar in de uiers van een koe. En om volwassenen de waarde van regioproducten te laten ontdekken. Ik ben een fan van beide bedrijven, en hoop dat andere boerderijen in de omgeving hun voorbeeld volgen. En ik hoop dat de gesprekken die ik nu voer om een overdekte hoogwaardige regionale verswarenmarkt in de stad zelf te krijgen (beetje zoals La Boqueria en andere overdekte markten in het buitenland) tot resultaat leiden. Scheelt meteen weer wat autoverkeer.

Geen opmerkingen: