maandag 23 mei 2011

Een Cultuurwarenhuis aan de Breestraat

Het eerste bedrijfsverzamelgebouw voor startende winkeliers van Nederland. Dat moet het Cultuurwarenhuis worden, in en naast het oude postkantoor aan de Breestraat in Leiden. Er zijn al vele starterspanden voor dienstverleners en voor ambachten. Maar vreemd genoeg nog niet voor de ondernemers die er misschien wel het meest baat bij hebben: de detailhandel. Ik nodig je graag uit de presentatie hieronder te bekijken (met dank aan architectenbureau Hans Bakker) en me te laten weten wat je ervan vindt.

Centrumpositie terugwinnen
De Stichting Werk en Onderneming (SWO) wil het concept graag tot ontwikkeling brengen. De stichting heeft al vijf goedlopende starterspanden, waaronder het recent heropende Haagweg 4. Het Cultuurwarenhuis moet een belangrijke attractie worden voor Leiden als winkelstad om zijn centrumpositie kan terugwinnen. Een soort Bijenkorf, maar dan met allemaal speciaalwinkels waar je geholpen wordt door de eigenaren zelf, in combinatie met vele culturele activiteiten. Ik wil me er graag voor inzetten om, net als destijds bij het Huis van de Communicatie, een succes te maken van dit idee.

Vier vliegen in één klap
Het Cultuurwarenhuis slaat vier vliegen in één klap. Ten eerste: een prachtig designgebouw op één van de lelijkste plekken van de Breestraat, met binnen en buiten verticale tuinen als antwoord op de meest versteende binnenstad van Nederland. Met van binnen grote open vloeren met een eigentijdse strakke inrichting. De Breestraat krijgt weer allure terug.

Minder leegstaande winkels
Ten tweede: een plek waar startende winkeliers gedurende een huurgewenningsperiode drie jaar een clièntele en een voorraad kunnen opbouwen. Daarnaast kunnen ze profiteren van gedeelde promotie en kosten. Na drie jaar zijn de bedrijven stevig genoeg om de hogere huurtarieven van een eigen winkel elders in de stad wél te kunnen betalen. Gevolg: de ruim vijftig leegstaande winkelpanden in Leiden worden gevuld met bijzondere én sterke speciaalwinkels.

Attractie van formaat
Ten derde: door de combinatie van bijzondere 'shops-in-shop', designateliers en culturele activiteiten krijgen we midden op de Breestraat een attractie van formaat die Leiden als winkelstad weer op de kaart zet. Dagelijkse workshops, een kookstudio. Een restaurant met regionale producten. Een leeshoek. Een ruimte waar je producten kunt uittesten. Een hippe kinderopvang. Een 'shop-for-a-day' waar je één dag kunt uitproberen of je product aanslaat bij kopers voordat je een winkel gaat beginnen. De meest bijzondere etalages van de stad.

Cultuur onder de mensen
En tot slot: in het Cultuurwarenhuis kun je niet alleen cultuur kopen (boeken, cd's, kunst), maar ook cultuur beleven. Er komen ateliers voor modeontwerpers en andere designers die in hetzelfde gebouw hun producten kunnen verkopen. Muzikanten en theatermakers laten voorproefjes zien van de voorstellingen waar ze later die avond mee op de bühne staan bij Schouwburg en Stadsgehoorzaal, LAK en LVC. Festivals kunnen het Cultuurwarenhuis als podium gebruiken. Een warenhuis als 'expierience' dus, als antwoord op het toenemend winkelen via internet.

Verkoop Rijnlandblok
Recent mocht ik met de SWO mee naar het stadhuis om het plan te presenteren. De komende tijd neemt de gemeente een beslissing over de verkoop van het zogenaamde Rijnlandblok, waarvoor dit concept bedoeld is. Aanvankelijk zou BplusC in het pand gaan, maar dat ging uiteindelijk niet door. De centrale vraag is: gaat de gemeente voor de hoogste prijs? Zo ja, dan heeft het Cultuurwarenhuis nauwelijks kans. Of gaat men tegen nog steeds een goede prijs voor het concept dat de Leidse binnenstad en Leiden als winkelstad en cultuurstad het meest op weg helpt? Ik hoop van harte dat we de kans krijgen om er iets fantastisch van te maken.

7 opmerkingen:

First Morning zei

Uitstekend initiatief. Het Rijnlandblok als katalysator van ondernemerschap en bovendien meer groen in dit grauwe deel van de Breestraat. Gemeente, neem je verantwoordelijkheid!

Roeland Jan Umans | First Morning

First Morning zei

Uitstekend initiatief. Het Rijnlandblok als katalysator van ondernemerschap plus meer groen in dit grauwe stuk Breestraat. Gemeente, neem je verantwoordelijkheid!

Visuele Vormgevers zei

prachtig idee, wederom! ik moest denken aan 10 Corso Como in Milaan http://www.10corsocomo.com/milano/#store_photogallery/ andere prijsklasse dan in Leiden gewenst is maar goed voor de inspiratie!

Maurits von Heijden zei

Erg mooi idee, juist als tegenhanger van de winkelketens, die we al genoeg hebben.
Naast de gemeente moeten ook de winkelpand-verhuurders meekrijgen, want die zien de tijdelijk lagere huren wellicht als verkapte concurrentie. Aan de andere kant zijn de starters-winkels nu ook de grotere huurders van straks.
Hebben jullie ook al nagedacht wie de verantwoordelijkheid/regie over het geheel neemt ?

Maurits von Heijden zei

Erg mooi idee, juist als tegenhanger van de winkelketens, die we al genoeg hebben.
Naast de gemeente moeten ook de winkelpand-verhuurders meekrijgen, want die zien de tijdelijk lagere huren wellicht als verkapte concurrentie. Aan de andere kant zijn de starters-winkels nu ook de grotere huurders van straks.
Hebben jullie ook al nagedacht wie de verantwoordelijkheid/regie over het geheel neemt ?

Jolijn Langeveld zei

Fantastisch, ik zou mij hier graag voor in willen schrijven, voor zowel een plek in het pand alswel als stylist/etaleur voor de meest fantastische etalages te maken, of presentaties in het gebouw.
Jolijn Langeveld
www.jolijnlangeveld.nl
www.joll-online.nl

Simone de Jong zei

Goed idee weer Jeroen! Heb net de 'Chelsea Market' bezocht in New York en dacht: dát zou een mooi idee zijn voor onze stad. Kom maar op met dat Cultuurwarenhuis!